Ozljeda na radu: Koje korake trebate poduzeti za ostvarenje odštete?
Ozljeda na radu može imati značajne posljedice za radnika i poslodavca. Poznavanje ispravnih koraka nakon takvog događaja ključno je za osiguranje prava radnika i ispunjenje obveza poslodavca.
U prošlom članku mogli ste naučiti kada Radnik ima pravo na naknadu štete nakon ozljede na radu, dok ćete u ovom naučiti koji su praktični koraci koje morate poduzeti u slučaju ozljede.
Koraci koje radnik treba poduzeti:
- Prijava ozljede: Radnik je dužan odmah prijaviti ozljedu poslodavcu i, ako je potrebno, zatražiti medicinsku pomoć.
- Prijava HZZO – Radnik je dužan u roku od 8 dana prijaviti ozljedu nadležnom regionalnom uredu Hrvatskog zavoda za zdravstveno osiguranje. To za njega može učiniti izabrani doktor opće prakse na njegov zahtjev.
- Medicinska dokumentacija: Važno je dobiti liječničku potvrdu o prirodi i opsegu ozljede, koja će služiti kao dokaz u daljnjim postupcima.
- Evidentiranje okolnosti: Preporučuje se zabilježiti sve relevantne informacije o događaju, uključujući svjedoke, kako bi se olakšao postupak dokazivanja.
Dakle, vidimo da je vrlo bitno da Radnik odmah po nastanku ozljede počne aktivno djelovati kako bi što više olakšao daljnji proces dokazivanja i ostvarivanja prava.
Prava radnika nakon ozljede:
- Naknada plaće: Tijekom bolovanja zbog ozljede na radu, radnik ima pravo na naknadu plaće u iznosu od 100% prosječne neto plaće isplaćene u posljednjih šest mjeseci prije ozljede.
Naknadu plaće za prva 42 dana privremene nesposobnosti isplaćuje poslodavac, dok od 43. dana na dalje obvezu preuzima Republika Hrvatska. - Pokrivanje troškova liječenja: HZZO snosi troškove medicinske skrbi povezane s ozljedom na radu.
- Naknada štete: Ako je ozljeda nastala zbog propusta poslodavca, radnik može tražiti dodatnu naknadu za pretrpljenu bol, smanjenje radne sposobnosti ili druge posljedice.

Podnošenje odštetnog zahtjeva
Postupak ostvarivanja naknade štete započinje podnošenjem odštetnog zahtjeva, koji se najčešće upućuje osiguravatelju poslodavca, budući da su svi poslodavci dužni imati odgovarajuće osiguranje.
U većini slučajeva, upravo osiguratelj rješava zahtjev, no ako osiguranje odbije zahtjev kao neosnovan – primjerice, u situacijama gdje postoji izravna odgovornost poslodavca zbog nepoštivanja propisa o zaštiti na radu – tada se zahtjev može usmjeriti izravno prema samom poslodavcu.
Vrlo su česti slučajevi kada osiguravatelj odštetni zahtjev ne usvoji u cijelosti, već djelomično.
U tom slučaju nesporni iznos bit će isplaćen na račun Radnika. U odnosu na sporni dio koji osiguravatelj nije priznao, Radnik će imati pravo zatražiti sudskim putem u parnici.
Koju štetu radnik može potraživati?
Radnik nije ograničen u svojem odštetnom zahtjevu te on može potraživati imovinsku i neimovinsku štetu.
Imovinska šteta najčešće će uključivati naknadu za uništene osobne stvari poput odjeće, vozila, mobitela i slično, ovisno o šteti koja je nastala.
S druge stranke, neimovinska šteta još se naziva i nematerijalnom štetom ili povredom prava osobnosti prema važećem Zakonu o obveznim odnosima, a u čl. 19 st. 2. prava osobnosti definira su kao:
“Pod pravima osobnosti u smislu ovoga Zakona razumijevaju se prava na život, tjelesno i duševno zdravlje, ugled, čast, dostojanstvo, ime, privatnost osobnog i obiteljskog života, slobodu i dr.“
Ovaj oblik štete najčešće se odnosi na štetu zbog pretrpljenih fizičkih bolova, štetu zbog pretrpljenog straha, štetu zbog pretrpljenih duševnih bolova zbog smanjenog životnog aktiviteta, štetu na ime naknade za tuđu pomoć i njegu, šteta zbog nastalog naruženja itd.
Dakle, pravo na naknadu prava osobnosti odnosno neimovinske štete razlikuje se od prava naknade materijalne odnosno imovinske štete.
Jedino pravo ne isključuje drugo te vrlo često imamo slučaj kada odštetni zahtjev sadrži oba prava.
Ako želite saznati kako izračunati okviran iznos neimovinske štete isto možete pronaći u našem članku.
U praksi se često događa da radnici nisu dovoljno informirani o svojim pravima kada dođe do ozljede na radu ili u vezi s radom, niti znaju kako započeti postupak za ostvarivanje naknade štete. Zato je izuzetno važno, odmah nakon takvog događaja, potražiti savjet stručnjaka. Odvjetnik vam može pomoći u pripremi i podnošenju odštetnog zahtjeva te zastupanju u postupku kako biste ostvarili ono što vam pripada.
Ukoliko vam je potreban pravni savjet ili zastupanje vezano uz naknadu štete, slobodno nam se obratite!